Thursday, April 29, 2010

Aku ade TekanaN MenTaLkah??..



Salam...arini aku nak share pasal TEKANAN...

tekanan ape?...yang paling bahaya bagi aku ialah tekanan mental...ni pendapat aku la...kalo orang lain aku tktau...

macam2 jenis orang kt lua sane...so bermacam2 la tekanan yang diorang hadapi setiap hari....Tipu la kalo korang cakap korang tkde tekanan...

Kal0 dak kecik, ye...aku percaya...dirog sgt suci n murni...tkde mende yg diorang pk melainkan main jek...enaknye zaman kanak2 ek...
Artikel pasal TekaNan Mental nih aku cilok dari newspaper smlm...Bile aku bace, ade gunenye aku share ngn korang...kot2 la tk sempat nk bace paper...Hope berguna utk aku n sume rakyat jelata sekalian..

Apa itu TEKANAN MENTAL?

Tekanan mental adalah individual reaction terhadap sesuatu peristiwa yang berlaku. Ia memerlukan individu itu membuat penyesuaian dalam diri atau persekitarannya. Tekanan mental adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan dalam hidup kita dan ia adalah sebahagian daripada kehidupan seharian.

Tidak semua tekanan mental mendatangkan keburukan. Tekanan mental yang sederhana adalah baik kerana ia mendorong kita menjadi lebih bermotivasi dan cergas. Namun tekanan mental berlebihan boleh mengganggu kebahagiaan dan kesejahteraan hidup dan menyebabkan penyakit seperti penyakit gastrik, sakit jantung dan penyakit saluran pernafasan.



Bagaimana mengenali TEKANAN MENTAL dalam diri KITA?

Apabila tekanan mental atau stress bertambah dalam diri seseorang, ia akan mencari jalan keluar melalui tindakan atau perlakuan yang mengikut emosi.

Tanda2 tekanan mental yang dialami adalah berbeza bergantung kepada personaliti individu dan pengalaman masa lalu.


Gejala yang sering dialami merangkumi aspek:


1) PERASAAN

--> cepat marah
-->sentiasa rasa cemas dan bimbang
-->mudah rasa letih dan kurang daya motivasi

-->mudah terkejut

-->cepat bosan dan hilang minat

-->sukar bergembira dan ketawa


2) FIKIRAN

-->fikiran bercelaru
-->kurang daya tumpuan

-->takut gagal
-->menjadi lupa

-->sukar membuat keputusan



3)TINGKAH LAKU

-->cenderung bertindak secara melulu
-->hilang selera makan atau makan secara berlebihan

-->tabiat merokok yang meningkat

-->penggunaan alkohol atau ubat berlebihan

-->mengalami masalah gangguan tidur

-->suka mengasingkan diri



4)FIZIKAL

-->sering sakit kepala
-->sakit ulu hati

-->sering mengalami sakit dada dan berdebar

-->sukar bernafas

-->rasa loya

-->sakit sendi2 dan otot

-->kering mulut dan kerongkong

-->kerap kencing



So, korang cube bermuhasabah diri sekejap..korang nye tahap tekanan ni sederhana aatau berlebihan?...fikir2kan la ek....

Hanna!!...ko pon buat same...dari ape yang aku bace nih, banyak gejala yang terkena kat ko...

Prevent is better tHan Cure...




pic: gugel..

Membaca ayat2 suci Al-Quran adalah salah satu ubat yang paling mujarab unutk menghilangkan stress...

Renung2kan dan selamat beramal..[pinjam tagline ustaz izi..hehe..].

4 comments:

Ann said...

aku kene de tekanan, tu ar motivasi aku..kalo x, nk wat papepun mls..

~HaNna~ said...

btol3...kekadang tekana buat kite lebih bersemangat utk keje...hehe...tapi mestilah tekanan yang sederhana jek...kalo berlebihan?..tanggungla akibatnya...huhu

saya_arief said...

tekanan dengan masalah rumah tangga..hoho.

~HaNna~ said...

arief ade mslah rumahtangga?..tangga dh ilang ke?..tkleh masuk umah?..

mslh nih, kalo kite pandai handle n byk knowledge..no hal punye...insyaallah akan sent harmoni n diberkati...:)